motivation is her make up

2012:
continue to smile. Alhamdulillah, Alhamdulillah!

2011:

smiles. Alhamdulillah. The rough journey of 2010 had made her the person she is today.
Nobody knows what the following 365 days would offer to her, but one things for sure, she will try her best not to trip twice, walk every single step with a much more positive attitude, a big huuge heart & believes that she have the most Mightiest, The Most Intelligent, The most Delicate Force with her; Allah Azzawajal. :)

Wednesday, August 18, 2010

Ramadhan Mat Jo

Segala puji dan syukur.. atas nikmat keamanan..
8 ramadhan 1431H


pernah dengar Mat Jo? :D
ape tu.. bunyi macam nama keropok crisps je kan..
tora tora. hehe..

no no no.. bukan adik beradik joe jambul...~~ :)
ramadhan Mat Jo : satu siri animasi sempena ramadhan..

sejujurnya, pertama kali saya tonton, rasa macam nak ketawa guling-guling.
(ini sarcastic okey bukan puji)
terutama lagu tema pada permulaan cerita,

"ni cerita ape ni cik anum? kenapa nasyid die pelik sangat. bingintnye telinga ijjlal dengar."
sy ty kepada cik anum yg kebetulan ada disebelah sy.
pada mulanya saya ingatkan siaran nasyid kerana lagunya ala-ala nasyid gitu.
"entah.. cik pun tak pernah tengok.."

kartun dah boleh tahan dah... tinggal suaranya tu...
kualiti suara untuk karektor yang sounds "plastic",
guna suara orang dewasa yang dikecikkan untuk menjadi suara anak permpuan kecil.
tak comel lah suaranya jadinya..

sudahlah ada adegen mat dan jo gelek gerudi antara setiap iklan.
apa motifnya pun saya sendiri tak faham. seronok sangat ramadhan agaknya..

dalam hati dapat rasa, ini mesti nak lawan upin ipin.
but sayang, memang tidak mampu menandingi siri animasi upin ipin...

nanti!

opp! chup! sabar dulu..
itu, komen saya untuk "pertemuan" pertama saya dengannya.
saya ada sebut yang saya ni judgemental orangnya kan.
untunglah meski sy ni suka menilai, tp sy bukan jenis yg suka terbawa2 dengan penilaian pertama.
Mat Jo tidak terus ditolak. sy pun tak tahu kenapa. ada sesuatu dalam Mat Jo yang menarik hati saya, meskipun saya kata kualiti suara dan lagu adalah agak mengkelakarkan.
dalam pada mulut bising komen itu ini, mata, telinga dan jasad setia menonton Mat Jo hingga tamat 30 minit siarannya.

hmm... boleh tahan jugak lah mat jo ni.
bisik hati. :)

ironi

ironinya, hari esoknya, tahu tahu sahaja, saya sudah menunggu di depan tv.
jam 9.30 pagi, channel 101 saya tekan. dan ya! ramadhan mat jo dah mula!
lagu permulaan yang agak menjengkelkan tetap saya dengar.
dalam banyak2 lirik tu, part "mat Jo! mat jo!" yang akan saya sambut dan turut menyanyi. :P
mat jo! mat jo! haha..

dan sedar tak sedar, setakat ini , sudah tiga hari berturut-turut saya menanti jam 9.30 pagi
dan bersama mat, jo abang lamin dan kawan-kawan.


berat

bagi saya, yang dah pun berumur 21 tahun ni.. *erk*
pengisian Mat Jo tidaklah seringan upin ipin.
boleh saya katakan agak sarat dengan mesej, kisah dan teladan.
diselitkan kisah-kisah para sahabat, dan hadith rasulullah.
cuma dalam hal ni, sangat berharap agar penerbit animasi berkenaan teliti dan prihatin dengan kesahihan kisah dan hadith yang disertakan dalam cerita-cerita.
bahasa yang digunakan pun sebenarnya agak tinggi jika hendak dibandingkan dengan usia mat, jo dan kawan-kawan yang saya jangka dalam linkungan 8-9 tahun.

dalam tiga hari siri mat jo yang sy ikuti,
saya ingat hadith "dunia adalah penjara bagi mukmin, dan syugra bagi kafirun" (ye! sprt yang ditulis dalam posting sebelum2 ni. :P )
saya ingat kisah perbualan antara cucu rasulullah dengan seorang pengemis yahudi.
saya ingat diceritakan bhw diakhirat nanti ketika orang ramai mencari2 "wajah Allah", namun bg seorang wanita solehah, Allah yang akan datang kepadanya..
sy ingat kisah wanita pertama yang akan memasuki syurga lantaran ketaatan tak terperi kepada si suami.
boleh kata, banyak juga yang saya dapat dari mat jo..!

kalau upin dan ipin dulu targetnya lebih kepada mesej ringkas,
mat jo pula pengisiannya agak matang
sy akui, mmg sangat mudah untuk jatuh sayang dengan upin dan ipin. mereka catchy dan fresh.
berbeza dengan ramadhan mat jo yang .... (dah komen tadi kan?)
but then again, bila dah lama lama tengok, best pula jadinya.
jadi memang saya sarankan untuk kalian cuba tengok
apepun satu usaha yang bagus. at least lebih baik jika hendak dibandingkan dengan siri animasi tempatan lain yang agak mendukacitakan. .... (sangat)

hari ni

hari ini, entah macamana, sy tidak sedar, jam sudah melangkaui 9.45 pagi.
mata sedikit membulat, mulut pun turut sama tahan muncung.
"cik anum! ijjlal lupa mat jo!!" saya memandang cik anum.
"a'aah lah ijjlal! cik pun terlupe!" cik anum membalas.
tiga hari sebelum ni, saya dan cik anum memang sama-sama menghadap mat jo.
bertuah betul kan? :P

alat kawalan jauh astro cepat2 dicapai. 101 ditekan.
dan.. 15 minit yang berbaki dinikmati.

15 minit pun.... 15 minit lah.

30

hari ni 8 ramadhan. ada lagi 22 episod menanti. theres more to discover!
lepas ni, kalian dah tahu la dimana nak cari saya jam 9.30 pg setiap hari.
he! he!



lagu pelik yg sy maksudkan tu start pd minit 1:26
(take note bhgian mat jo yg sy sambut :P )


sekarang boleh cakap,

go go mat jo!



kerana syurga itu, aspirasiku.



No comments:

Post a Comment